FAQ

Bokning, avbokning & betalning

När måste jag senast boka?
Svar: Det är bra att boka så tidigt som möjligt för att vara säker på att utrustning finns tillgängligt. Februari-mars är vår mest intensiva period när vi genomför vårat största event och förutom det är även augusti en väldigt intensiv period, så då rekommenderas god framförhållning. Resten av året går allt att ordna på hyfsat kort varsel!

Hur gör jag en bokning?
Svar: Enklaste sättet att göra en hyresförfrågan här via vår webbshop. Om du inte känner dig bekväm med att boka över internet eller har några frågor, så går det givetvis även bra att emaila eller ringa oss!
Vid brådskande förfrågningar så är det bäst att ringa. Om vi inte svarar – Lämna ett röstmeddelande så ringer vi upp inom kort!

Kan jag ändra i min beställning?
Svar: Tillägg kan göras fram till hyresdagen i mån av tillgänglighet. Gällande minskning/avbokning av artiklar – Läs nästa fråga.

När kan man senast minska/avboka?
Svar: Ljud, ljus och bildprodukterna går att avboka fram till 3 dagar innan leverans.
Vid avbokning av scen eller LED-skärm gäller följande:

  • Vid avbokning mer än 20 dagar behöver du inte betala någonting.
  • Vid avbokning 20-15 dagar innan genomförandet debiteras 25 % av det totala beloppet.
  • Vid avbokning 15-10 dagar innan genomförandet debiteras 50 % av det totala beloppet.
  • Vid avbokning 10-5 dagar innan genomförandet debiteras 75 % av det totala beloppet.
  • Vid avbokning mindre än 5 dagar innan genomförandet debiteras hela det totala beloppet.

Hur betalar jag?
Betalning sker kontant vid leverans eller via faktura 15 eller 30 dagar. Om du väljer att betala mot faktura gör vi en kreditupplysning på ditt personnummer eller organisationsnummer. Vid påminnelse förbehåller vi oss rätten att lägga på en påminnelseavgift på 50 kr inklusive moms. Vid beställning mot faktura måste beställaren vara minst 18 år. Om betalning uteblir efter påminnelse går ärendet vidare till inkassoföretag. Hyrestagare med betalningsanmärkningar skall alltid förskottsbetala i samband med bokning samt erlägga en depositionsavgift vid mottagande av material. Vi kan även erbjuda leasing eller avbetalningsupplägg, kontakta oss så berättar vi mer.

Leverans, hämtning & lämning

Kan man få hjälp med leverans & returtransport?
Svar: Ja, vi kan leverera & hämta utrustning. Kontakta oss för prisuppgifter gällande transport.
Transport debiteras enligt överenskommelse. Priset baseras på volym, vikt, avstånd, last- och lossningsförhållanden samt eventuell obekväm arbetstid. Våra normala transporttider är vardagar 07.00-18.00. Helg- samt kvällsleveranser offereras. Extra betalning utgår om kund inte har lokalen tillgänglig vid överenskommen tid, ej är hemma eller om andra hinder för avlastning föreligger. All utrustning som ska hämtas skall vara hopplockat, samlat på en och samma plats samt lättåtkomligt för chaufför. I transportpriset ingår 15 min last och lossning.

När & var hämtar man det man hyrt?
Svar: Hämtning av utrustning sker hos oss på Amtech,  vi har kontor och ett av våra lager samt butik på Badstugatan 11a i Mora. Vi har öppet under vardagar 08-17, lunch 12-13 samt att vi övriga tider kan mötas upp där efter överenskommelse. Hämtning kan ske dagen innan eller samma dag som användning, återlämning sker vanligtvis dagen efter användning.

Vi vill hyra saker till en lördag. När sker hämtning & återlämning?
Svar: Oftast sker hämtning på fredagen & återlämning på måndagen och ni behöver bara betala för en hyresdag. Efter överenskommelse kan vi ordna så att någon finns på plats även under helgen för hämtning/återlämning om det passar er bättre.

Övriga funderingar kring utrustningen 

Vad händer om något går sönder eller försvinner/blir stulet?
Svar: Kunden har ansvaret för utrustningen under hyresperioden. Om något går sönder eller försvinner debiterar vi vårt inköpspris + 25% i administrativa kostnader/frakt.

Finns det försäkringar?
Svar: Normalt täcker en vanlig hemförsäkring eller företagsförsäkring även stöld & förlust av hyrd utrustning. Vi har ingen extra försäkring att teckna. Våra försäkringar täcker endast när utrustningen befinner sig i våra lokaler eller fordon.